Η Εύβοια φημίζεται παγκοσμίως για τις ομορφιές της, προσελκύει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε καλοκαίρι από κάθε γωνιά του πλανήτη, αλλά εξακολουθεί να ταλαιπωρεί αφάνταστα όλους όσοι ζουν και διαμένουν, είτε μόνιμα, είτε ως επισκέπτες εκεί. Αιτία; Το τραγικό οδικό της δίκτυο…
Κάτοικοι του νησιού εκπέμπουν το δικό τους SOS. Δεν είναι, άλλωστε, χθεσινό το πρόβλημα… Εδώ και χρόνια είχε παρατηρηθεί το φαινόμενο, ορισμένοι από τους κεντρικότερους δρόμους της Εύβοιας, να βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση δίνοντας μια εικόνα παρακμής σε οποιοδήποτε επισκέπτη ή δημότη.
Ειδικότερα, ουρές χιλιομέτρων συναντούν καθημερινά οι πολίτες στον κυκλικό κόμβο της Χαλκίδας στην κεντρική είσοδο της πόλης. Μια έμπνευση που απ’ την πρώτη μέρα που μπήκε στη «ζωή» ντόπιων και επισκεπτών, απέδειξε ότι δεν είχε καμία απολύτως λογική, ως προς τα αίτια που προκάλεσαν την υλοποίησή της, αφού δεν εξυπηρέτησε καθόλου, παρά μόνο επέτεινε το κυκλοφορικό, σχηματίζοντας ουρές χιλιομέτρων και στα τέσσερα ρεύματα κυκλοφορίας που εξυπηρετούνται από αυτή τη διαδρομή…
Ενδεχομένως εν μέσω πανδημίας κάτι τέτοιο να μην είχε ιδιαίτερη σημασία ουσιαστικά, αφού υποτίθεται πως στους δρόμους δεν έπρεπε να κυκλοφορεί κανείς, ωστόσο, έχει πλέον ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά και ξεχωριστή, συμβολική, σημασία, με δεδομένο ότι το κέντρο της πόλης αποτελεί τον «καθρέπτη» για ολόκληρο τον δήμο. Άλλωστε, η θερινή περίοδος ξεκίνησε, η απαγόρευση των μετακινήσεων αποτελεί παρελθόν (σύντομα και καθολικά), οπότε ο εφιάλτης της ταλαιπωρίας επιστρέφει δριμύτερος.
Γενικότερα, το κεντρικό οδικό δίκτυο σε όλη την Εύβοια είναι άκρως επικίνδυνο. Κάτοικοι της περιοχής ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι εδώ και χρόνια ταλαιπωρούνται και κινδυνεύουν αυτοί και τα παιδιά τους, αφού ο δρόμος είναι σε άθλια κατάσταση, η οποία έγινε ακόμα χειρότερη μετά την φονική κακοκαιρία το περασμένο Αύγουστο.
«Έφτιαξαν τον κυκλικό κόμβο για να περιορίσουν την κίνηση και το μόνο που κατάφεραν είναι να κάνουν καθημερινά τη ζωή μας πιο δύσκολη. Η κατάσταση είναι απελπιστική στην είσοδο της πόλης, μια απόσταση πέντε λεπτών μου έχει τύχει προσωπικά να την κάνω σε μια ώρα. Εκτός, όμως, από το θέμα της κίνησης υπάρχει και το θέμα της επικινδυνότητας, κάθε χρόνο χάνονται νέα παιδιά στους συγκεκριμένους δρόμους. Θα πάρει ποτέ κανείς την ευθύνη;» δήλωσε χαρακτηριστικά κάτοικος της περιοχής του δήμου Χαλκιδέων.
Κάτοικος από την Κύμη Εύβοιας δήλωσε «Τα παιδιά μας κινδυνεύουν καθημερινά»
Η κάτοικος της περιοχής αναφέρει ότι λόγω της κακής κατάστασης του δρόμου στο Στόμιο υπάρχει σοβαρό πρόβλημα καθότι καθημερινά μετακινούνται και μαθητές της περιοχής στο σχολείο τους, υπό απαράδεκτες συνθήκες.
«Το πρόβλημα το έχουμε όλο τον χειμώνα και οι αρμόδιες αρχές δεν βοηθάνε πουθενά, μην σας πω και για τα τεράστια βουνά που κρέμονται τα οποία είναι ετοιμόρροπα να πέσουν σε οποιοδήποτε διερχόμενο αυτοκίνητο. Υπάρχει μάλιστα κίνδυνος να πλακώσουν το λεωφορείο που μεταφέρει τους μαθητές του σχολείου, όταν αυτό έρθει, αφού εξαρτάται από την κατάσταση του δρόμου. Οι κατολισθήσεις είναι συχνές όλο τον χειμώνα και τα βουνά κρέμονται από μία κλωστή. Έχουν περάσει τόσα χρόνια και κανένας από την Περιφέρεια δεν έχει αναλάβει την αποκατάσταση του δρόμου και για τον περιφερειακό ούτε λόγος».
Με δεδομένο μάλιστα ότι η πόλη έχει αρχίσει να υποδέχεται μια σειρά από επισκέπτες, αναμένεται να αυξηθεί η κίνηση. Το να παρουσιάζει μια αξιοπρεπή εικόνα η καρδιά της πόλης είναι ζητούμενο, το οποίο μπορεί να λυθεί μόνο με την κατασκευή περιφερειακού δρόμου Χαλκίδας-Αρτάκης-Ψαχνών, που καθυστερεί αδικαιολόγητα.
Ο βουλευτής Ευβοίας του ΣΥΡΙΖΑ, Μίλτος Χατζηγιαννάκης, σχολιάζει το οδικό δίκτυο του Νομού μιλώντας στο Newsbomb.gr,
Η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου αλλά και η υστέρηση σε βασικές υποδομές αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Εύβοια -αν όχι το σημαντικότερο.
Το δεύτερο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και το έκτο μεγαλύτερο της Μεσογείου διαθέτει ένα εξαιρετικά φτωχό, κακοσυντηρημένο και απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, με συνεχείς διελεύσεις μέσα από οικισμούς και με συνεχείς στροφές, κατά συνέπεια λοιπόν με χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Παρότι η κατάσταση αυτή είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες, οι (πολύ συχνές λόγω των διαρκών προβλημάτων) παρεμβάσεις και επισκευές είναι ευκαιριακές και αποσπασματικές, με δυσανάλογα μεγάλο δημοσιονομικό κόστος συντήρησης. Ακούγεται απίστευτο, αλλά εν έτει 2021 υπάρχουν ακόμα σημεία του οδικού δικτύου της Εύβοιας στα οποία η σχετική σήμανση ενημερώνει τους οδηγούς ότι κινούνται σε αυτό με δική τους ευθύνη!
Όλα τα παραπάνω έχουν προφανώς πολύ σοβαρό αντίκτυπο στην υγειονομική, την οικονομική και την τουριστική κατάσταση του νησιού. Δυστυχώς, η ασφαλής και κατά το δυνατόν άνετη οδική μετάβαση σε νοσοκομεία, λιμάνια και τουριστικά καταλύματα δεν είναι μια αυτονόητη εξυπηρέτηση που απολαμβάνουν κάτοικοι και επισκέπτες.
Συνολικά, το κακό οδικό δίκτυο συνιστά τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τόπου μας. Το χειρότερο δε είναι, ότι ακόμα και κρίσιμα και ώριμα βελτιωτικά έργα, όπως η Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, δεν έχει ακόμα εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και παραπέμπεται στις καλένδες, παρά τις μεγαλόστομες υποσχέσεις του ίδιου του κ. Μητσοτάκη μετά τις φονικές πλημμύρες του Αυγούστου του 2020 στην Εύβοια.
H Κατερίνα Μπατζελή, επικεφαλής της παράταξης «πατρίδα μας η Στερεά», μίλησε και εκείνη με την σειρά της στο Newsbomb.gr, για το οδικό δίκτυο της Εύβοιας.
«Το οδικό δίκτυο της Ευβοίας δεν μπορεί να βάζει σε αιχμαλωσία την ανάπτυξη του τόπου».
Το οδικό δίκτυο της Ευβοίας είναι πολυδαίδαλο, πολύπαθο, ταλαιπωρημένο. Αδικεί τον τόπο, ταλαιπωρεί τους πολίτες, απομονώνει χωριά και πόλεις και θέτει σε
κίνδυνο τις ζωές και την ασφάλεια των συμπολιτών μας. Αυτός ο «γόρδιος δεσμός», της ανευθυνότητας και του καιροσκοπισμού, που εγκλωβίζει την ανάπτυξη του
τόπου, πρέπει να κοπεί. Ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο και μάλιστα με την γεωφυσική διαμόρφωση της Ευβοίας δεν μπορεί να σχεδιάζεται αποσπασματικά, ευκαιριακά και με την πίεση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών. Απαιτείται συνολικός και ολοκληρωμένος σχεδιασμός για όλα τα δίκτυα, που θα βασίζεται και θα λαμβάνει υπόψη του τις κλιματικές αλλαγές, τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, τον περιβαλλοντικό και χωροταξικό σχεδιασμό. Έργα τα οποία θα γίνονται με διαφανής διαδικασίες, έλεγχο, πιστοποίηση και συνεχής συντήρησή τους. Δεν μπορεί να γίνονται έργα οδοποιίας και συντήρησης ρεμάτων με αναθέσεις κατά περίπτωση, με καθυστερήσεις και να θυμίζουν «γεφύρια της Άρτας».
Τα οδικά δίκτυα, με τα χαρακτηριστικά της Εύβοιας απαιτούν ειδική τεχνογνωσία διότι θα συνδεθούν και θα αναδείξουν την κομβικής σημασίας θέση του Νομού με την πολιτική των συνδυαστικών μεταφορών, των λιμένων και των εφοδιαστικών αλυσίδων. Θα αναπτύξουν την προσβασιμότητα σε όλες τις απομακρυσμένες
περιοχές.
Το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να δρομολογήσουν νέες παρεμβάσεις. Οι προκλήσεις είναι πολλές. Ας επικεντρώσουμε την προσπάθεια μας στην ασφάλεια των πολιτών και στην σωστή διαχείριση των δημόσιων πόρων».